5 trendov, ktoré budú u nás formovať v roku 2020 realitný trh

Realitný trh nie je odolný voči vonkajším faktorom, práve naopak.

Realitný trh nie je odolný voči vonkajším faktorom, práve naopak. S akými témami sa bude musieť vysporiadať v budúcom roku oblasť komerčných nehnuteľností v strednej a východnej Európe, aby projekty prežili, načrtla správa realitno – poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield.

Komerčné nehnuteľnosti, obchodné centrá i maloobchodné prevádzky v krajinách strednej a východnej Európy, teda v regióne EMEA, zažívajú intenzívny rozvoj.  Aby však investori i retaileri udržali svoje nájmy a výnosy, mali by sa pripraviť na spoločenské, politické a ekonomické zmeny, ktoré prichádzajú. Čo nás teda čaká v roku 2020?

1. Služby sú nevyhnutnosťou

Ľudia v svojom každodennom živote potrebujú neustále väčšiu mieru flexibility, očakávajú, že produkty a služby im budú poskytované na požiadanie. Nájomcovia a prenajímatelia komerčných prevádzok sa budú musieť prispôsobiť týmto očakávaniam, aby ich spoločnosti obstáli v skúške času. „S narastajúcim prepojením priestoru a technológií vidíme aj nárast množstva služieb, ktoré ľudia môžu v danom priestore využívať,“ vysvetľuje Andrew Phipps, vedúci oddelenia prieskumu pre EMEA región v Cushman & Wakefield.

2. Prázdne sľuby v trvalej udržateľnosti neobstoja

Ľudia naštartovali zelenú revolúciu a tlačia spoločnosti do zmien. Investori by mali aj naďalej integrovať ekologické požiadavky do svojich rozhodnutí. V nehnuteľnostiach klimatické zmeny ovplyvnia oceňovanie, oblasť prenájmu a investície. Prípadné znižovanie cien rizikovejších budov prirodzene presmeruje kapitál na také miesta a aktíva, ktoré sú menej vystavené klimatickým rizikám.

3. Formáty nakupovania sa budú aj naďalej meniť

 Súčasná maloobchodná revolúcia nie je prvou významnou zmenou, ktorá sa v tomto odvetví udiala. Nákupné centrá a supermarkety mimo miest tiež zásadne zmenili spôsob nakupovania spotrebiteľov. Najnovšie štrukturálne zmeny zvyšujú efektívnosť maloobchodu a predstavujú väčšie možnosti výberu pre spotrebiteľov v oblasti toho, kde, kedy a ako môžu nakupovať. „Maloobchodní predajcovia potrebujú hlbšie porozumieť svojim spotrebiteľom. Len tak im dokážu poskytovať produkty, služby a zážitky, ktoré požadujú. A to si vyžaduje investície,“ tvrdí Phipps.

4. Vzniknú živé viacgeneračné komunity

V ďalšom roku bude dochádzať k vývoju živých formátov v maloobchode s rastúcim dopytom po exkluzívnych, zodpovedne spravovaných komunitách, v ktorých žijú dôchodcovia a mladí bok po boku. „Staršie generácie môžu ťažiť z nových koncepcií vytvorených mladou generáciou. Ide napríklad o medzigeneračné alebo spoločné bývanie,“ dodal Phipps. Ekonomika spoločného využívania zdrojov sa tak môže rozvinúť v myšlienku spoločného bývania, ktoré by spájalo rôznorodé spotrebiteľské skupiny.

5. Zber údajov o využívaní pracovísk bude stále efektívnejší

Meranie produktivity sa bude na pracoviskách zvyšovať, pretože technológie pomáhajú zameriavať sa na výkon. Zhromažďovanie údajov o využívaní kancelárskych priestorov nie je nič nové. Technológie internetu však stále zdokonaľujú viditeľnosť činností a poznatky, ktoré z nich možno vyvodiť. Umožňuje to sledovať neefektívnosť pracovných priestorov a porozumieť jej príčinám, znižovať výdavky na budovy a vytvárať lepšie a produktívnejšie prostredie pre nájomníkov.

Realitný trh na Slovensku čelí rovnakým výzvam ako ostatné krajiny v Európe, avšak s určitým oneskorením, preto je na mieste, aby sa majitelia a investori v oblasti realít na tieto zmeny pripravili. „Príklady v niektorých oblastiach, akými je aj retail, ukazujú, že investori sú citliví na zmeny v oblasti spoločnosti, technológií a ekonomiky. Tieto výzvy však môžu obrátiť vo svoj prospech a zabezpečiť tak prevenciu možných negatívnych následkov zmien. Náš nový report pre rok 2020 nám hovorí, že budúcnosť sa môže diať už dnes,” dodáva Marie Baláčová vedúca oddelenia prieskumu na Slovensku a v Českej republike v Cushman & Wakefield.

 

 

 

Zdroj: Cushman & Wakefield

Koľko stojí môj domov?

HYPOkalkulačka